Aktuálně

Na této stránce naleznete chronologicky seřazené zprávy a oznámení Ústavního soudu, jimiž informuje širokou veřejnost i média o aktuálních rozhodnutích, připravovaných jednáních nebo jiných událostech, které souvisejí s jeho činností.

Výpis aktualit

Ministerstvo vnitra navrhuje Ústavnímu soudu zrušení vyhlášky města Chrastava

Brno, Ústavní soud, 4. května 2010

Návrh na zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky města Chrastava o stanovení míst, na kterých mohou být provozovány interaktivní videoloterijní terminály, podalo v pondělí 3. května 2010 k Ústavnímu soudu Ministerstvo vnitra ČR.

 

V říjnu 2099 vydalo město Chrastava vyhlášku č. 5/2009, v níž stanovuje místa, kde mohou být provozovány interaktivní videoloterijní terminály. Zastupitelstvo obce odhlasovalo uvedenou obecně závaznou vyhlášku s odůvodněním, že interaktivní videoloterní terminál splňuje definici výherního hracího přístroje dle loterního zákona.

 

Navrhovatel - Ministerstvo vnitra - naopak zastává názor, že interaktivní videoloterijní terminál nelze podřadit pod pojem výherní hrací přístroj, neboť rozhodujícími faktory pro odlišení obou pojmů jsou rozdílné technické požadavky kladené na tato zařízení. Důsledkem této úvahy je rozdílný povolovací režim, jenž se navenek projevuje především povahou subjektů, které jsou zákonem zmocněny k vydávání povolení k provozování těchto zařízení.

 

Spor je veden o výklad, zda je interaktivní videoloterijní terminál výherním hracím přístrojem – pak by spadalo rozhodování o jeho umístění a provozování do kompetencí obcí, či zda interaktivní videoloterijní terminály představují inominátní loterii či jinou podobnou hru, která není explicitně vyjmenována ve výčtu uvedeném v § 2 ani v § 17 odst. 1 loterijního zákona, a kterou může ad hoc povolovat pouze Ministerstvo financí, a to v souladu s § 50 odst. 3 loterijního zákona. Jelikož interaktivní videoloterijní terminál nenaplňuje podle argumentace navrhovatele pojmové znaky definice výherního hracího přístroje ve smyslu § 2 odst. e) loterijního zákona, nemůže obec v obecně závazné vyhlášce stanovit, že se na ně v plném rozsahu vztahuje obecně závazná vyhláška o stanovení míst, na kterých mohou být provozovány výherní hrací přístroje.

 

Ministerstvo vnitra proto usoudilo, že ustanovení čl. I a čl. II odst. 2 obecně závazné vyhlášky města Chrastava č. 5/2009, jsou v rozporu s čl. 105 Ústavy České republiky, neboť by takto město převzalo výkon státní správy bez toho, že by mu byl svěřen zákonem. Zmíněný článek rovněž podle navrhovatel vykazuje rovněž rozpor s čl. 2 odst. 3 Ústavy České republiky, jelikož státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.

 

 

Jana Pelcová, tisková mluvčí, tel.: 542 161 026

jana.pelcova@usoud.cz