Aktuálně

Na této stránce naleznete chronologicky seřazené zprávy a oznámení Ústavního soudu, jimiž informuje širokou veřejnost i média o aktuálních rozhodnutích, připravovaných jednáních nebo jiných událostech, které souvisejí s jeho činností.

Výpis aktualit

Přehled ústních jednání pro 6. týden roku 2010

V tomto týdnu se konají 2 jednání.

Plénum - veřejné ústní jednání
9. 2. 2010 10:00
- 9. 2. 2010 14:00
Sp. zn.: Pl. ÚS 6/07
Soudce zpravodaj: Ivana Janů
Navrhovatelé: Skupina poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, zast. advokátem JUDr. Janem Machem, Vodičkova 28, Praha 1
Řízení o zrušení zákona nebo jiného právního předpisu
Přezkoumávané akty: Vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 618/2006
(Pravomoc ministerstva k vydání prováděcího předpisu )
sněmovna

 

Navrhovatelé - skupina poslanců – podali k Ústavnímu soudu návrh na zrušení vyhlášky Ministerstva zdravotnictví (podepsané tehdejším ministrem Julínkem) č. 618/2006 Sb., kterou se vydávají tzv. rámcové smlouvy, pro její rozpor s ústavním pořádkem České republiky. Navrhovatelé namítají protiústavnost této vyhlášky, která podle nich vznikla skutečností, že vyhlášku vydalo Ministerstvo zdravotnictví v době, kdy byla vláda v demisi, protože nezískala důvěru Poslanecké sněmovny, a byla prezidentem pověřena vykonáváním funkcí prozatímně až do jmenování vlády nové. Podle navrhovatelů proto neměl ministr této vlády k vydání vyhlášky dostatečnou pravomoc. Navrhovatelé dále napadají nezákonnost napadené vyhlášky, protože podle nich ministerstvo jejím vydáním překročilo zákonné zmocnění.

 

Uvedená vyhláška nadto zrušila předchozí vyhlášku ministerstva č. 290/2006 Sb., podepsanou tehdejším ministrem Rathem, tj. vyhlášku vydanou členem plnohodnotné vlády, která důvěru Poslanecké sněmovny v té době měla. Tato vyhláška byla také svého času napadena u Ústavního soudu, v tomto případě skupinou senátorů (řízení sp. zn. Pl. ÚS 52/06). Ve svém tehdejším podání argumentovali senátoři skutečností, že vyhláška nebyla vydána v souladu se zákonem zejména proto, že nebyly splněny specifické podmínky pro její vydání dle § 17 odst. 3 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, tj. dosažení dohody v rámci příslušného dohodovacího řízení. Protože však tato vyhláška pozbyla platnosti před skončením řízení před Ústavním soudem, neboť byla zrušena nyní napadenou vyhláškou ministra Julínka, řízení o návrhu na její zrušení muselo být Ústavním soudem zastaveno (viz usnesení ze dne 16. ledna 2007- plné znění zde External link icon).

 

Ústavní soud se bude na návrh skupiny poslanců v souvislosti s nyní napadenou vyhláškou Ministerstva zdravotnictví zabývat otázkami zákonného zmocnění pro vydávání právních předpisů (vyhlášek) ve smyslu čl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky, a to jak v obecné poloze, tak i s ohledem na specifickou situaci ministra zdravotnictví, který je členem vlády neopírající se o důvěru Poslanecké sněmovny.

 

Podrobné znění návrhu na zahájení řízení je k dispozici zde [PDF, 1,71 MB] External link icon.

 
 

II. senát - veřejné vyhlášení nálezu
11. 2. 2010 11:00
- 11. 2. 2010 11:30
Sp. zn.: II. ÚS 3280/09
Soudce zpravodaj: Eliška Wagnerová
Navrhovatelé: KONFIN, s. r. o., se sídlem Davídkova 2375, 180 000 Praha 8, zastoupená JUDr. Jiřím Lukášem, advokátem se sídlem Komenského 160, 562 01 Ústí nad Orlicí
Řízení o ústavní stížnosti
Přezkoumávané akty: Ústavní stížnosti proti rozhodnutí Vrchního soudu v Praze ze dne 6. 10. 2009 sp. zn. 12 Cmo 130/2009-47
(náhrada nákladů řízení)
I. poschodí, senátní místnost č. 152

 

Stěžovatel ve své ústavní stížnosti požaduje zrušení rozhodnutí Vrchního soudu v Praze, který jako odvolací soud rozhodoval ve věci bez nařízení jednání a výši náhrady nákladů soudního řízení určil na základě znaleckého posudku k tíži stěžovatele. Podle stěžovatele mu odvolací soud nedal procesní příležitost vyjádřit se k odvolání žalovaného, ale právě na základě tohoto odvolání rozhodl odvolací soud o změně předchozího rozhodnutí soudu prvého stupně o náhradě nákladů soudního řízení. Podle názoru stěžovatele bylo současně zasaženo do jeho práva na spravedlivý proces tím, že odvolací soud rozhodl o odvolání žalovaného bez nařízení jednání. Popsaným procesním postupem odvolacího soudu, jímž byla stěžovateli upřena procesní možnost aktivně se účastnit odvolacího řízení, tj. především seznámit se s odvoláním druhého účastníka a být přítomen dokazování v odvolacím řízení, bylo podle názoru stěžovatele porušeno jeho právo na spravedlivý proces ve smyslu článku 36 odst. 1 ve spojení s článkem 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod.