
   II. ÚS 2296/14 

 

Česká republika 

NÁLEZ 

Ústavního soudu 

 

Jménem republiky 

 

Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Radovana Suchánka a soudců Vojtěcha 

Šimíčka (soudce zpravodaj) a Jiřího Zemánka ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky MUDr. 

Evy Klimovičové, zastoupené Mgr. Jiřím Švejnohou, advokátem se sídlem Korunní 

2569/108a, Praha 10 - Vinohrady, proti rozsudku Vrchního soudu v Praze ze dne 23. 7. 2013, 

č. j. 1 Co 83/2013-108, a proti  a usnesení Nejvyššího soudu ze dne 23. 4. 2014, č. j. 30 Cdo 

4363/2013-121, za účasti Vrchního soudu v Praze a Nejvyššího soudu jako účastníků řízení a 

Economia, a. s., se sídlem Pernerova 673/47, Praha 8, zastoupené JUDr. Pavlem Ondrou, 

advokátem se sídlem Tylovo nám. 1, Praha 2, jako vedlejší účastnice řízení, takto: 

t a k t o : 

 

Ústavní stížnost se zamítá. 

 

O d ů v o d n ě n í : 
 

I. Podstatný obsah ústavní stížnosti 

[1.] Stěžovatelka se ústavní stížností domáhá zrušení v záhlaví označených soudních 

rozhodnutí. K tomu Ústavní soud uvádí, že usnesení Nejvyššího soudu sice nebylo přímo 

zmíněno v petitu návrhu, nicméně jelikož je pro Ústavní soud závazný obsah podání a nikoliv 

pouze jeho petit, právě z obsahu ústavní stížnosti a ze skutečnosti, že kopie tohoto rozhodnutí 

byla k návrhu přiložena, zdejší  soud dovodil, že toto rozhodnutí napadeno bylo a proto je 

v dalším řízení přezkoumával.  

[2.] Stěžovatelka ve velmi kuse odůvodněné ústavní stížnosti tvrdí, že napadená 

rozhodnutí porušila její právo na lidskou důstojnost a osobní čest ve smyslu čl. 10 odst. 1 

Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“). Uvádí, že obecné soudy nevyhověly její 

žalobě na ochranu osobnosti, kterou se domáhala omluvy a náhrady nemajetkové újmy 

v penězích za zveřejnění údajně nepravdivé informace, podle níž měla stěžovatelka při 

vydávání časopisů pro Českou lékařskou komoru způsobit škodu ve výši asi 5 mil. Kč. 

Stěžovatelka zdůrazňuje, že tato věc byla vyšetřována Policií České republiky (dále jen 

„Policie“), avšak byla odložena. Znalecký posudek, který byl pro trestní stíhání klíčový, se 

prý totiž ukázal být chybným. Přesto redaktor portálu www.ihned.cz v článku týkajícím se 

jiné problematiky (byť rovněž spojené s osobou stěžovatelky) citoval vyjádření autora tohoto 

znaleckého posudku, který setrval na názoru, že „byla tam pochybení asi za pět milionů 

korun“.  

[3.] Podle stěžovatelky bylo tímto jednáním jednoznačně zasaženo do jejího práva na 

lidskou důstojnost a osobní čest, neboť ji článek spojuje s trestnou činností „o níž již bylo 

v její prospěch pravomocně rozhodnuto“. Stěžovatelka považuje článek za úmyslně tendenční 

již proto, že zbytečně znovu otevírá uzavřenou kauzu a navíc obsahuje citát znalce, kterému 

veřejnost věří více než Policii. Ani věta, jíž je citace uvozena („znalec si za posudkem stojí“) 

není zcela neutrální. Skutečnost, že článek vyznívá v její neprospěch a zasahuje do jejích 

ústavně garantovaných práv, dokumentuje i nenávistná a urážlivá diskuse pod tímto článkem. 



   II. ÚS 2296/14 

 

 1 

Vrchní a Nejvyšší soud však těmto aspektům případu nepřiznaly dostatečnou váhu a rozhodly 

protiústavně v její neprospěch. 

 

II. Splnění podmínek řízení 

[4.] Ústavní stížnost je přípustná (§ 75 odst. 1 a contrario zákona č. 182/1993 Sb., 

o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, dále jen „zákon o Ústavním soudu“), byla 

podána včas (§ 72 odst. 3 zákona o Ústavním soudu) a splňuje i ostatní náležitosti vyžadované 

zákonem [§ 30 odst. 1, § 72 odst. 1 písm. a) zákona o Ústavním soudu].  

 

III. Vyjádření účastníků a vedlejší účastnice řízení 

[5.] Vrchní soud v Praze vyjádřil své přesvědčení, že ústavní stížnost není důvodná a 

pouze odkázal na odůvodnění svého napadeného rozhodnutí. 

[6.] Nejvyšší soud ve svém vyjádření konstatoval, že podle jeho názoru nedošlo k dotčení 

základních práv stěžovatelky a rovněž jen odkázal na odůvodnění svého rozhodnutí. 

[7.] Vedlejší účastnice navrhla, aby ústavní stížnost byla odmítnuta. K tvrzení, že 

stěžovatelka byla poškozena příspěvky v diskusi pod článkem, uvedla vedlejší účastnice, že 

za ně nemůže nést odpovědnost. Pakliže by se obsah některých příspěvků příčil kodexu 

provozovatele webu, může jej provozovatel na základě žádosti dotčené osoby stáhnout; o nic 

takového však stěžovatelka nepožádala. Dále vedlejší účastnice konstatovala, že citaci názoru 

znalce (třetí osoby) v článku nelze vnímat jako zpochybňování správnosti rozhodnutí Policie  

o odložení věci. Argument, podle něhož „veřejnost“ věří spíš znalci než Policii, není ničím 

objektivně podložen. 

[8.] Stěžovatelka svého práva repliky nevyužila, ač k tomu byla Ústavním soudem 

vyzvána.  

 

IV. Podstatný obsah spisu 

[9.] K posouzení ústavní stížnosti si Ústavní soud vyžádal spis Městského soudu v Praze 

sp. zn. 31 C 34/20012. 

[10.] Na stránkách www.ihned.cz byl dne 2. 4. 2009 zveřejněn článek s názvem 

„Exporadkyně Ratha chce 150 milionů kvůli úplatkářskému videu“ (dále jen „předmětný 

článek“), v němž bylo mimo jiné uvedeno, „že Policie sice také vyšetřovala, zda se při 

vydávání časopisu pro Komoru žalobkyně neobohatila (komoře měla odvádět polovinu zisku; 

podle posudku, který vypracoval pro Policii a nové vedení komory znalec, přitom zatajila 

několik milionů příjmu), policie ale nakonec tuto část odložila. Klimovičová tvrdí, že posudek 

byl zmanipulován a na jeho autora podala trestní oznámení, a uvádí ‚Kdybych opravdu 

komoře něco zpronevěřila, tak už bych seděla.‘ Rudolf Doucha ze znalecké kanceláře Vox 

Consult, který na posudku pracoval, si za ním stojí a říká ‚Byla tam pochybení za asi pět 

milionů‘.“   

[11.] Stěžovatelka se cítila být tímto článkem, zejména pak výrokem „Byla tam pochybení 

za asi pět milionů“, zkrácena na svých osobnostních právech, a proto na provozovatele webu 

(vedlejší účastnici) podala žalobu na ochranu osobnosti. Městský soud v Praze (dále též „soud 

prvního stupně“) v řízení zahájeném na základě této žaloby vydal rozsudek ze dne 23. 

listopadu 2012, č.j. 31 C 34/2012–73; výrokem I. uložil žalované uveřejnit po dobu jednoho 

měsíce na stránkách www.ihned.cz omluvu ve znění: „Provozovatel tohoto serveru se 

omlouvá MUDr. Evě Klimovičové za výrok ‚Byla tam pochybení za asi pět milionů‘ 



   II. ÚS 2296/14 

 

 2 

uveřejněný dne 2. 4. 2009 v článku „Exporadkyně Ratha chce 150 milionů kvůli 

úplatkářskému videu“ v kontextu s informacemi o vydávání časopisu České lékařské komory.” 

Výrokem II. uložil vedlejší účastnici zaplatit stěžovatelce částku 100.000,- Kč na náhradu 

nemajetkové újmy, výrokem III. zamítl žalobu ve zbývající částce 100.000,- Kč a výrokem 

IV. rozhodl o náhradě nákladů řízení. 

[12.] Soud prvního stupně vyšel ze zjištění, že usnesením Policie ze dne 15. 5. 2007, ČTS: 

OKFK-44/1-C-2006, byla odložena trestní věc podezření ze spáchání trestného činu 

zpronevěry proti stěžovatelce. Z tohoto usnesení dle soudu prvního stupně mimo jiné 

vyplynulo, že závěry znaleckého posudku společnosti VOX CONSULT, s. r. o. byly 

nepřesné, založené na nedostatečných informacích a podkladech, což ostatně ve svědecké 

výpovědi uznal i znalec Rudolf Doucha. Dne 9. 11. 2006 byl uveřejněn v časopise EURO č. 

46/2006 a na stránkách www.euro.č15.cz článek s názvem „Neznalecký posudek“, ve kterém 

bylo poukazováno na vady výše uvedeného znaleckého posudku.  

[13.] Soud prvního stupně uzavřel, že vedlejší účastnice v předmětném článku předložila 

veřejnosti většinou pravdivé informace o soudním řízení se stěžovatelkou. Článek však 

obsahoval nepravdivé sdělení o tom, že i když stěžovatelka byla zproštěna obžaloby pro 

trestnou činnost, přesto se dopustila „pochybení“ v řádu milionů korun. Vedlejší účastnice 

(resp. její redaktor) přitom již v době zveřejnění článku věděl, že trestní věc byla odložena a 

měl k dispozici informace o problematické povaze posudku. Zároveň soud konstatoval, že 

vydavatel se nemůže zprostit své odpovědnosti za zásah do práva na ochranu osobnosti 

fyzické osoby poukazem na to, že autorem difamujících výroků je osoba odlišná od něj. 

Předmětný článek se na stránkách vedlejší účastnice www.ihned.cz nacházel ještě v době 

řízení před soudem prvního stupně, a to včetně diskuse čtenářů k tomuto článku, přičemž v 

diskusi se objevují hanlivé obraty na adresu stěžovatelky. Na druhé straně soud přihlédl k 

tomu, že vedlejší účastnice dala stěžovatelce možnost se k předmětnému výroku vyjádřit a její 

vyjádření zveřejnila. Vzhledem k těmto skutečnostem považoval soud prvního stupně za 

přiměřené v projednávané věci přiznání omluvy v rozsahu uvedeném ve výroku I. a současně 

vzhledem k tomu, že čest stěžovatelky a její vážnost ve společnosti byly vystaveny 

neoprávněnému a hrubému útoku na široce sledovaných internetových stránkách celostátního 

deníku, přiznal jí i náhradu nemajetkové újmy ve výši 100.000 Kč.  

[14.] K odvolání vedlejší účastnice Vrchní soud v Praze napadeným rozhodnutím rozsudek 

soudu prvního stupně změnil tak, že žalobu v plném rozsahu zamítl a rozhodl o náhradě 

nákladů řízení před soudy obou stupňů. Odvolací soud vyšel ze skutkových zjištění 

provedených soudem prvního stupně. Na rozdíl od něj však neshledal neoprávněný zásah do 

osobnostních práv stěžovatelky. Přihlédl k celkovému kontextu předmětného článku, ve 

kterém se pojednává především o žalobě podané stěžovatelkou v souvislosti s nahrávkou o 

jejím možném korupčním jednání, a kde je obsažen také předmětný výrok. Odvolací soud sice 

přitakal stěžovatelce v tom směru, že předmětný výrok byl – vzhledem k tomu, o čem článek 

informoval – již nadbytečný; zároveň však konstatoval, že ostatní informace v článku byly 

pravdivé. Konkrétně uznal pravdivost informací o tom, že stěžovatelka byla vyšetřována, že 

trestní věc byla odložena, že v něm stěžovatelka tvrdí, že posudek byl zmanipulován a že na 

jeho autora podala trestní oznámení. Zmíněno bylo i sdělení stěžovatelky k věci. Článek proto 

odvolací soud považoval za vyvážený a uzavřel, že se nejednalo o neoprávněný zásah do 

osobnostních práv stěžovatelky.   

[15.] Následné dovolání stěžovatelky bylo v záhlaví označeným usnesením Nejvyšším 

soudem odmítnuto jako nepřípustné. 

 

 



   II. ÚS 2296/14 

 

 3 

V. Vlastní hodnocení Ústavního soudu 

[16.] Ústavní soud ustáleně judikuje, že jeho úkolem je v řízení o ústavní stížnosti jen 

ochrana ústavnosti a nikoliv zákonnosti [čl. 83, čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy České republiky 

(dále  jen „Ústava“)]. Ústavní soud není povolán k přezkumu aplikace podústavního práva a 

může tak činit jen tehdy, jestliže současně shledá porušení základního práva či svobody, 

protože základní práva a svobody vymezují nejen rámec normativního obsahu aplikovaných 

právních norem, nýbrž také rámec jejich ústavně konformní interpretace a aplikace. 

Interpretace zákonných a podzákonných právních norem, která nešetří základní práva v co 

nejvyšší míře, při současném dodržení účelu aplikovaných právních norem, anebo 

interpretace, jež je v extrémním rozporu s principy spravedlnosti, pak znamenají porušení 

základního práva či svobody. 

 

V. a) Východiska přístupu Ústavního soudu k posouzení kolize mezi svobodu projevu a 

osobnostními právy 

[17.] V nyní posuzovaném případě, ač jde v rovině podústavního práva o občanskoprávní 

spor na ochranu osobnosti, nepochybně dochází též ke střetu dvou subjektivních ústavních 

práv, a to svobody projevu zaručené čl. 17 Listiny, a práva na ochranu osobnostních práv 

podle čl. 10 odst. 1 Listiny. Svobodou projevu přitom argumentuje vedlejší účastnice a 

ochranou osobnosti stěžovatelka. 

[18.] Ústavní soud setrvale judikuje, že funkcí soudů a justice obecně je poskytovat ochranu 

právům jednotlivce (čl. 90 věta prvá Ústavy), v demokratickém právním státě založeném 

na úctě k právům a svobodám člověka a občana (čl. 1 odst. 1 Ústavy) pak i ochranu 

základním právům a svobodám (čl. 4 Ústavy). Ne vždy jsou všechna základní práva přímo 

vykonatelná a působí vůči jednotlivci bezprostředně. V některých případech působí pouze 

zprostředkovaně skrze jednotlivé normy podústavního práva  tak, že se uplatňují při jeho 

interpretaci a aplikaci. Tak je tomu ve vztazích horizontálních, tedy ve vztazích, které nejsou 

založeny na nadřízenosti a podřízenosti, tj. ve vztazích, v nichž jsou si jejich účastníci rovni. 

Proto při výkladu či aplikaci podústavního práva na takové vztahy jsou soudy povinny toto 

uplatnění ústavně zaručených práv a svobod pečlivě vážit a brát v potaz tak, aby současně 

dostály své povinnosti poskytovat ochranu jak právům v rovině podústavního práva, tak 

právům základním [viz např. nález ze dne sp. zn. I. ÚS 185/04, ze dne 14. 7. 2004 (N 94/34 

SbNU 19); veškerá judikatura Ústavního soudu je dostupná rovněž na http://nalus.usoud.cz]. 

Ústavní soud též konstantně zdůrazňuje povinnost státních orgánů, resp. orgánů veřejné moci, 

interpretovat a aplikovat právo pohledem ochrany základních práv a svobod [srov. kupř. nález 

sp. zn. III. ÚS 139/98 ze dne 24. 9. 1998 (N 106/12 SbNU 93)], z čehož vyplývá pro obecné 

soudy povinnost interpretovat jednotlivá ustanovení podústavního práva z pohledu účelu a 

smyslu ochrany ústavně zaručených práv a svobod. Ústavní soud zasáhne do rozhodovací 

činnosti obecných soudů a bude chránit základní práva, „pokud se obecné soudy dopustily 

omylu při hodnocení významu základního práva nebo svobody. Obecně: čím závažnější zásah 

obecného soudu do určitého práva, tím důkladnější přezkum rozhodnutí obecného soudu 

Ústavním soudem“ [srov. nález sp. zn. I. ÚS 367/03 ze dne 15. 3. 2005, N 57/36 SbNU 605)]. 

[19.] Obecné soudy proto byly v nyní projednávaném případě konfrontovány s nutností 

posoudit spor na ochranu osobnosti též optikou kolidujících ústavních subjektivních práv 

stěžovatelky na straně jedné (ochrana osobní cti a důstojnosti) a vedlejší účastnice na straně 

druhé (svoboda projevu). Význam každého z kolidujících ústavních práv je pak determinován 

skutkovými okolnostmi případu a k nim se pojící judikaturou Ústavního soudu, popř. 

Evropského soudu pro lidská práva, v jejichž rozhodovací činnosti již byla kolize svobody 

projevu a osobnostních práv opakovaně řešena.  



   II. ÚS 2296/14 

 

 4 

[20.] V nálezu ze dne 3. 2. 2015 sp. zn. II. ÚS 2051/14 abstrahoval Ústavní soud ze své 

relevantní judikatury i z judikatury Evropského soudu pro lidská práva následující obecná 

východiska pro nalezení spravedlivé rovnováhy v případě konkrétní kolize mezi svobodou 

projevu a ochranou osobnostních práv. Při řešení této kolize musí být brána v potaz zejména 

1) povaha výroku (tj. zda jde o skutkové tvrzení či o hodnotový soud), 2) obsah výroku (např. 

zda jde o projev „politický“ či „komerční“), 3) forma výroku (zejména nakolik je předmětný 

výrok expresivní či dokonce vulgární), 4) postavení kritizované osoby (např. zda jde o osobu 

veřejně činnou či dokonce o osobu aktivní v politickém životě, případně o osobu veřejně 

známou – typicky „hvězdy či hvězdičky showbyznisu“), 5) zda se výrok (kritika) dotýká 

soukromé či veřejné sféry této kritizované osoby, 6) chování kritizované osoby (např. zda 

kritiku sama „vyprovokovala“ či jak se posléze ke kritice postavila), 7) kdo výrok pronáší 

(např. zda se jedná o novináře, běžného občana, politika apod.) a konečně, 8) kdy tak učiní 

(tzn. např. jaké měl či mohl mít jeho autor v daný okamžik k dispozici konkrétní údaje, 

z nichž vycházel, a v jaké situaci tak učinil). Každý z těchto faktorů hraje jistou roli při 

hledání spravedlivé rovnováhy mezi základními právy stojícími v kolizi, ovšem jejich 

relativní váha závisí vždy na jedinečných okolnostech každého případu. Zároveň Ústavní 

soud zdůrazňuje, že tento výčet relevantních faktorů není taxativní; v úvahu musí být vždy 

vzat celkový kontext věci a ve specifických případech mohou být významné i okolnosti, jež 

nelze do žádné z právě zmíněných kategorií zařadit. 

 

V. b) Aplikace těchto východisek na nyní projednávanou věc 

[21.] Relevantní část předmětného výroku [„(…) Policie sice také vyšetřovala, zda se při 

vydávání časopisu pro Komoru žalobkyně neobohatila (komoře měla odvádět polovinu zisku; 

podle posudku, který vypracoval pro Policii a nové vedení komory znalec, přitom zatajila 

několik milionů příjmu), policie ale nakonec tuto část odložila. Klimovičová tvrdí, že posudek 

byl zmanipulován a na jeho autora podala trestní oznámení, a uvádí ‚Kdybych opravdu 

komoře něco zpronevěřila, tak už bych seděla.‘ Rudolf Doucha ze znalecké kanceláře Vox 

Consult, který na posudku pracoval, si za ním stojí a říká ‚Byla tam pochybení za asi pět 

milionů‘.“] je již s ohledem na žánr článku (v podstatě se jedná o zprávu) skutkovým 

tvrzením. Jak plyne z již citovaného nálezu sp. zn. II. ÚS 2051/14, podmínkou oprávněnosti 

takového výroku způsobilého zasáhnout do osobnostních práv dotčené osoby je zásadně jeho 

pravdivost. Ústavní soud se nicméně ztotožňuje s hodnocením provedeným Vrchním soudem 

v Praze, podle něhož jsou informace v článku obsažené pravdivé.  

[22.] Jak totiž vyplynulo z provedeného dokazování a z jeho hodnocení obecnými soudy, 

pravdivá je i informace o tom, že znalec Rudolf Doucha si stále stojí za závěry znaleckého 

posudku. Ačkoliv sám Rudolf Doucha ve své výpovědi před soudem prvního stupně popíral, 

že by takové tvrzení v rozhovoru s novinářem Markem Pokorným pronesl, dospěl tento soud 

ke skutkovému závěru, že proneseno bylo. Tento svůj závěr opřel o několik argumentů (srov. 

č. l. 76–77). V prvé řadě zdůraznil, že svědek Pokorný (autor předmětného článku) vypovídal 

věrohodně a konzistentně (na své výpovědi setrval i v konfrontaci s Rudolfem Douchou), o 

čemž ostatně svědčí i doložené poznámky, na jejichž základě byl článek napsán a v nichž je 

uvedeno telefonní číslo R. Douchy stejně jako rozporovaný výrok. Městský soud přihlédl 

rovněž k tomu, že svědek Pokorný neměl žádný důvod, pro který by si měl předmětný výrok 

znalce vymyslet, zejména i proto, že tento výrok pro článek nebyl stěžejní.  Naopak výpověď 

Rudolfa Douchy (i ve světle skutečnosti, že svou výpověď při konfrontaci změnil), vyhodnotil 

soud prvního stupně jako nevěrohodnou a nepřesvědčivou. Přihlédl i k existenci zřejmých 

motivů, jež mohly znalce Rudolfa Douchu vést k popření skutečnosti, že předmětné tvrzení 

skutečně pronesl; v tomto kontextu zmínil soud prvního stupně např. to, že tímto tvrzením 



   II. ÚS 2296/14 

 

 5 

mohla být porušena znalcova povinnost mlčenlivosti či to, že proti němu bylo v souvislosti 

s předmětným výrokem vedeno soudní řízení.   

[23.] Proti tomuto hodnocení skutkového stavu ze strany soudu prvního stupně přitom 

stěžovatelka v ústavní stížnosti nijak nebrojila a ani Ústavní soud sám, veden zásadou, podle 

níž mu nepříslušní přehodnocovat dokazování prováděné obecnými soudy, nemá důvod toto 

hodnocení (jakož ani akceptaci tohoto postupu ze strany soudu odvolacího a soudu 

dovolacího) z  ústavněprávních hledisek jakkoliv zpochybňovat. Je to totiž právě nalézací 

soud, který je nejlépe schopen (a zároveň povolán) posuzovat hodnověrnost před ním 

bezprostředně provedených důkazů a z těchto důkazů pak vyvodit odpovídající skutkové 

závěry. 

[24.] Uvedené přirozeně neznamená, že je pravdivé i samotné tvrzení znalce, že „tam 

pochybení za asi pět milionů“ skutečně „byla“. Toto tvrzení ovšem nelze bez dalšího přičítat 

k tíži vedlejší účastnici. V této souvislosti je totiž klíčové, že předmětné tvrzení třetí osoby 

bylo vedlejší účastnicí zasazeno v určitém kontextu (tj. vedle informace o tom, že Policie věc 

odložila a otištěno zde bylo rovněž vyjádření MUDr. Klimovičové, v němž označila posudek 

za zmanipulovaný a že na jeho autora podala trestní oznámení), a také, že vedlejší účastnice 

prezentuje toto tvrzení toliko jako osobní názor znalce Rudolfa Douchy (arg. „si za ním 

stojí“). Proto – byť přitakává i závěru Vrchního soudu v Praze, podle něhož bylo uvedení této 

informace v kontextu článku nadbytečné – považuje Ústavní soud předmětný článek (včetně 

předmětné informace) za vyvážený a pravdivý.  

[25.] Jakkoliv totiž Ústavní soud nezpochybňuje odpovědnost vydavatele za uveřejnění i 

tzv. převzatých tvrzení [k tomu blíže viz např. nález sp. zn. III. ÚS 73/02 ze dne 17. 2. 2004 

(N 21/32 SbNU 193)], je třeba v nyní projednávaném případě vycházet z toho, že názor R. 

Douchy nebyl v předmětném textu uveden jako názor „nahodilé třetí osoby“, nýbrž jako názor 

člověka, který o dané věci musel mít dostatečné a relevantní informace, neboť se jakožto 

odborník v daném oboru přímo podílel na  vypracování znaleckého posudku. Od novináře, 

který byl samozřejmě laikem a nikoliv specialistou na danou oblast a který  neměl a 

v konečném důsledku ani neměl mít ambici  informovat čtenáře o odborných záležitostech, 

jelikož daný článek byl určen pro nejširší okruh čtenářů a nikoliv pro odborníky, proto nelze 

důvodně očekávat, že jím poskytované informace a jejich celkové vyznění bude zcela přesné 

či dokonce objektivní. Takovéto požadavky kladené na média by totiž byly v konečném 

důsledku značně nereálné. Za podstatné v nyní projednávané věci proto Ústavní soud pokládá 

především skutečnost, že se novinář nespokojil pouze s informací ohledně závěru sporného 

znaleckého posudku, nýbrž že znalce R. Douchu následně i oslovil, znovu se jej na tento 

posudek dotázal a tím, že jeho odpověď publikoval, proto nepochybil. Z celkových popsaných 

okolností  tohoto případu je totiž zcela zřejmé, že důvodem zveřejnění názoru R. Douchy ze 

strany  novináře nebyla samoúčelná a nepodložená skandalizace MUDr. Klimovičové, nýbrž 

že jeho publikováním došlo přiměřeným způsobem k informování veřejnosti, a to zcela 

v intencích judikatorních závěrů, plynoucích např. z cit. nálezu sp. zn. III. ÚS 73/02, anebo 

z rozsudku Nejvyššího soudu sp. zn.  30 Cdo 214/2000 (in: www.nsoud.cz). 

[26.] Ve prospěch závěru, podle něhož předmětným výrokem nedošlo k neoprávněnému 

zásahu, hovoří i celá řada dalších shora zmíněných relevantních faktorů. Článek informuje o 

věci obecného významu, stěžovatelka byla osobou veřejně činnou v relativně významném 

postavení (poradkyně ministra), předmětné tvrzení je z hlediska formy korektní a vyvážené 

(nikoliv přehnaně expresivní či snad dokonce vulgární) a nedotýká se soukromého života 

stěžovatelky. 

[27.] Po vedlejší účastnici – podnikatelce v oblasti médií – je přirozeně možno požadovat 

zvýšenou míru profesionální péče, pokud jde o prezentaci informací způsobilých zasáhnout 



   II. ÚS 2296/14 

 

 6 

do osobnostních práv jednotlivce. Této povinnosti však – jak plyne již ze shora uvedeného – 

vedlejší účastnice v zásadě  dostála. Informace v článku, včetně informace o „pochybení asi 

za pět milionů“, byly předloženy ve vyváženém kontextu a stěžovatelce byl dán dostatečný 

prostor, aby se k věci vyjádřila.  

[28.] Ústavní soud rovněž zdůrazňuje, že vedlejší účastnici (v předcházejícím řízení před 

obecnými soudy žalované) nelze přičítat k tíži, jak je (pravdivý a v zásadě vyvážený) článek 

hodnocen veřejností, či dokonce to, že veřejnost dle stěžovatelky obecně více důvěřuje 

znalcům než Policii. Pakliže by stěžovatelka měla za to, že k zásahu do jejích osobnostních 

práv došlo právě v rámci diskuse pod článkem, mohla vedlejší účastnici požádat o stažení 

(smazání) takového příspěvku. Jak však plyne z obsahu spisu (i z vyjádření vedlejší účastnice, 

které stěžovatelka nerozporovala), o nic takového stěžovatelka nepožádala. 

[29.] Ústavní soud tedy uzavírá, že rozhodnutí obecných soudů jsou ústavně souladná a 

nedošlo jimi k porušení práva stěžovatelky na lidskou důstojnost a osobní čest ve smyslu čl. 

10 odst. 1 Listiny. Vzhledem k výše uvedenému Ústavní soud ústavní stížnost zamítl jako 

nedůvodnou podle ustanovení § 82 odst. 1 zákona Ústavním soudu. 

[30.] Ústavní soud rozhodl bez nařízení ústního jednání, neboť od něj nebylo možno 

očekávat další objasnění věci (§ 44 zákona o Ústavním soudu). 

 P o u č e n í : Proti rozhodnutí Ústavního soudu není odvolání přípustné. 

 

V Brně dne 14. dubna 2015 

Radovan Suchánek 

předseda senátu 

 


