Sochařská výzdoba atik
Sochařská výzdoba atik
Budova je opatřena bohatou sochařskou výzdobou. K uměleckým dílům lze přiřadit sochy umístěné na atikách jižního a severního rizalitu. Na každé ze dvou atik je umístěno šest soch alegorií ctností (spravedlnost, mír, hojnost, básnictví, věda a vlastenectví). Autorem soch na jižní straně je J. Schönfeld. Sochy na jižní straně vytvořil dle Schönfeldova vzoru J. Tomola.
K obnově umělecky hodnotné sochařské výzdoby bylo přistoupeno z důvodu postupující degradace všech dvanácti figur. V roce 2010 byly z důvodu havarijního stavu sochy zajištěny ochrannou sítí. Cílem tohoto opatření byla pouze mechanická zábrana pádu uvolněných částí modelace na římsy a atiky.
Při opravě fasády v roce 1990 byl na všechny její části včetně sochařské výzdoby použit jednotný akronátový nátěr. Tato disperzní vrstva neumožnila přirozené odpařování vlhkosti, která do jádra soch prostupuje jemnými prasklinami, a tímto postupně došlo k degradaci materiálu modelace projevující se rozpadem a odpadáváním části soch.
Obnova soch byla prováděna v souladu se závazným stanoviskem odboru památkové péče Magistrátu města Brna. Postup obnovy probíhal tak, že bylo postupně sundáno z obou rizalitů všech 12 soch. Dále bylo vybráno šest nejzachovalejších alegorií (tvořených vždy dvojicemi soch), konkrétně pět soch z jižní fasády a jedna ze severní fasády, které byly použity pro úpravu modelace a vytvoření podkladu pro odlitky. Byly vybrány figury s výtvarně kvalitnějším provedením a lépe zachovaným originálem, zejména v modelacích a kompozičně důležitých partiích (nohy a ruce).
V rámci restauračních prací byly provedeny zásadní úpravy celé figury, tzn. detailní rekonstrukce původního tvarosloví a sejmutí většiny druhotných doplňků (ruce). Formy pro výdusek byly přizpůsobeny charakteru modelace jednotlivých soch a byly provedeny tak, aby z nich bylo možné provést dvě kopie (kombinace klínové a lukoprénové formy).
Pro výdusky byl použit románský cement, a to navzdory komplikacím souvisejícím s výraznou modelací a složitou kompozicí (zejména v hloubkách záhybů a propracovaných končetin). Barevné sjednocení výdusků nakonec nebylo provedeno a byla aplikována pouze ochranná technologická vrstva, která umožnila sjednocení s povrchovou úpravou fasády po rekonstrukci.
Zdegradovaný povrch, zmizelá profilace a chybějící prvky u alegorie Spravedlnosti
Socha po procesu restaurování na základě předlohy nalezených dobových bozzett
Nově zpracované sochařské prvky dle původních profilací, před osazením zpět na středové rizality
Nově zpracované sochy zpět na svých původních místech
Sochy na jižním a severním rizalitu jsou tedy pečlivě vytvořenými kopiemi originálů z 19. století.
Ze souboru dvou šestic alegorií ctností byla vybrána k restaurování sochařská ztvárnění alegorie hojnosti a spravedlnosti. Restaurátorské práce byly provedeny MgA. Radkou Levínskou, akad. soch. Doplnění modelace obou figur bylo upřesněno na základě historické fotodokumentace sádrových modelů původní sochařské výzdoby, která byla nalezena v časové schránce objevené při historickém průzkumu ve foyer kočárového vjezdu v listopadu 2014. Výchozím podkladem pro restaurování se stala dochovaná originální hmota, ze které byly sejmuty cementové a štukové doplňky a vrstvy akrylátu. Kamenná hmota byla plošně zpevněna a chybějící části modelace byly doplněny umělým kamenem (bez použití cementu). Povrch byl barevně upraven, aby působil kompaktně jako originální kámen.
Dvě restaurované originální sochy jsou umístěny v zrcadlech hlavního a západního schodiště budovy.
Restaurovaná alegorie Spravedlnosti
Restaurovaná alegorie Hojnosti