Aktuálně

Na této stránce naleznete chronologicky seřazené zprávy a oznámení Ústavního soudu, jimiž informuje širokou veřejnost i média o aktuálních rozhodnutích, připravovaných jednáních nebo jiných událostech, které souvisejí s jeho činností.

Výpis aktualit

Ústavní soud bude rozhodovat o pravomoci ombudsmana zahájit kárné řízení s předsedy a místopředsedy soudů

Brno, Ústavní soud, 4. ledna 2011 (TZ 1/11)
Nejvyšší správní soud (NSS) podáním doručeným 30. prosince 2010 navrhl Ústavnímu soudu zrušení § 8 odst. 3 písm. c) zákona č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů, a § 1 odst. 7 zákona č. 349/1999 Sb., o veřejném ochránci práv, pro rozpor uvedených ustanovení s ústavním pořádkem.
 
Napadené ustanovení § 8 odst. 3 písm. c) zákona č. 7/2002 Sb. zní: „Návrh na zahájení kárného řízení o kárné odpovědnosti předsedy nebo místopředsedy soudu je oprávněn podat ... c) veřejný ochránce práv proti kterémukoliv předsedovi nebo místopředsedovi soudu“.
 
Napadené ustanovení § 1 odst. 7 zákona č. 349/1999 Sb. zní: „Ochránce je oprávněn podat návrh na zahájení řízení podle zákona o řízení ve věcech soudců a státních zástupců a zúčastnit se tohoto řízení.
 
Na základě těchto nyní zpochybňovaných ustanovení veřejný ochránce práv Otakar Motejl podal v únoru 2010 návrh na zahájení kárného řízení proti místopředsedovi Vrchního soudu v Praze J. B. pro kárné provinění podle § 87 odst. 2 zákona č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích. NSS, ve shodě s kárně obviněným místopředsedou vrchního soudu, namítá, že veřejný ochránce práv není k podání takového návrhu aktivně legitimován, neboť podle jeho názoru je jeho návrhové oprávnění v rozporu s ústavními principy právního řádu.
 
Role veřejného ochránce práv je podle navrhovatele definována tak, že sám není nadán žádnými pravomocemi a má právo pouze podávat podněty, upozorňovat na pochybení zejména v oblasti státní správy, a v tomto smyslu je nadán i legislativní iniciativou. Byla-li mu nesystémově svěřena i funkce výkonná, jde podle navrhovatele o ústavní exces. Má-li být ústavně zaručeným způsobem dodržena zásada dělby moci, nelze podle navrhovatele připustit, aby právo podat kárnou žalobu svědčilo někomu, kdo stojí mimo sféru soudní moci. NSS namítá, že veřejný ochránce práv není ústavním činitelem, resp. v ústavě zakotveným orgánem.
 
Zatímco oprávnění prezidenta nebo ministra spravedlnosti podat návrh na zahájení kárného řízení proti soudci, respektive proti předsedovi nebo místopředsedovi soudů nevzbuzuje žádné pochybnosti, v případě veřejného chránce práv je tomu podle NSS jinak.
 
Do 1. 10. 2008 mohli podat návrh na zahájení kárného řízení o kárné odpovědnosti soudce ministr spravedlnosti, předseda Nejvyššího soudu, předseda Nejvyššího správního soudu, předseda vrchního soudu, předseda krajského soudu a předseda okresního soudu. Od 1. 10. 2008 je oprávněn návrh na zahájení kárného řízení podat i prezident republiky proti kterémukoliv soudci a návrh na zahájení kárného řízení o kárné odpovědnosti předsedy nebo místopředsedy soudu je oprávněn podat i prezident republiky proti předsedovi nebo místopředsedovi Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu, předsedovi vrchního a krajského soudu a veřejný ochránce práv proti kterémukoliv předsedovi nebo místopředsedovi soudu.
 
Ústavní soud projedná návrh Nejvyššího správního soudu pod sp.zn. Pl. ÚS 60/10 a soudcem zpravodajem je Pavel Holländer.
 
Jana Pelcová, tel.: 542 161 026
jana.pelcova@usoud.cz