Brno, Ústavní soud, 11. března 2011 (TZ 14/11)
Ústavní soud včera obdržel
návrh Městského soudu v Brně, za nějž jedná předsedkyně senátu Šárka
Fojtová, na – stručně řečeno – zrušení ustanovení zákonů, jimiž byla pro
léta 2011 a další jednak snížena platová základna, z níž se
vypočítávají platy soudců, jednak snížen koeficient, který určuje poměr
platů soudců a průměrného platu v rozpočtové sféře, a to z trojnásobku
na 2,5násobek.
Městský soud v Praze konkrétně navrhuje zrušit:
- bod
2. čl. I. části první zákona č. 425/2010 Sb., kterým se mění zákon č.
236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce
představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a
poslanců Evropského parlamentu ..., pokud se týká soudců okresních,
krajských a vrchních soudů, Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního
soudu (in eventum: a soudců Ústavního soudu), a bod 3. čl. I části první
zákona č. 425/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., pokud
upravuje platovou základnu soudců v letech 2011 až 2014 [(§ 3b odst. 1 a
2), in eventum: a pokud upravuje platovou základnu soudců Ústavního
soudu v letech 2011 až 2014 (§3a)];
případně, nevyhoví-li Ústavní soud tomuto návrhu, navrhuje Městský soud v Brně zrušit:
- §
3 odst. 3 zákona č. 236/1995 Sb., pokud se týká soudců okresních,
krajských a vrchních soudů, Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního
soudu (in eventum: a soudců Ústavního soudu) a § 3b odst. 1, 2 zákona č.
236/1995 Sb. (in eventum § 3a zákona č. 236/1995 Sb., pokud se týká
soudců Ústavního soudu).
Napadená ustanovení znějí:
- ustanovení § 3b odst. 1 a 2 zákona č. 236/1995 Sb.: „(1)
Od 1. ledna 2011 do 31. prosince 2011 činí platová základna pro soudce
54 005 Kč. (2) Od 1. ledna 2012 do 31. prosince 2014 činí platová
základna pro soudce 56 849 Kč.“.
- ustanovení § 3 odst. 3 zákona č. 236/1995 Sb.: „Platová základna činí od 1. ledna do 31. prosince kalendářního roku 2,5násobek průměrné
nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené
podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý
kalendářní rok. Výši platové základny pro příslušný kalendářní rok
vyhlašuje Ministerstvo práce a sociálních věcí ve Sbírce zákonů
sdělením.“.
Uvedené
změny, promítající se negativně do platových poměrů soudců, byly
přijaty Parlamentem na sklonku loňského roku (zákon č. 425/2010 Sb. ze
dne 16. prosince 2010, účinný od 1. ledna 2011).
V
obsáhlém návrhu na zahájení řízení Městský soud v Brně vznáší především
námitku vadného legislativního procesu, jež vedl k vydání zákona č.
425/2010 Sb., a porušení celé řady závěrů vyplývajících ze série nálezů
Ústavního soudu přijatých v posledním desetiletí, např. principu ochrany
legitimního očekávání a právní jistoty, zákazu svévole, již mimo jiné
spatřuje v tom, že se zákonodárce současně pojistil – snížením
koeficientu, proti případnému derogačnímu zásahu Ústavního soudu, .
Městský soud v Brně argumentuje statistikami, jimiž chce doložit, jak se
systematicky opakovanými restrikcemi snižuje relace mezi odměňováním
úředníků a soudců (dle navrhovatele se relace platové základny a
průměrného platu ve veřejné sféře propadla za posledních 15 let z
hodnoty 4,38 na 2,34 v roce 2011, tj. o 46%, tedy téměř o polovinu). To
vše ve svém důsledku vede k porušení principů nezávislosti soudní moci,
demokratického právního státu, obecnosti právní úpravy, proporcionality
zásahu a principů dělby státní moci a ochrany legitimního očekávání dle
čl. 1 odst. 1 ve spojení s čl. 81 a čl. 82 odst. 1 Ústavy, čl. 2 odst. 1
Ústavy, čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a
základních svobod, případně i čl. 6 odst. 1 této Úmluvy.
Městský soud v Brně současně žádá, aby Ústavní soud jeho návrh projednal přednostně;
z návrhu vyplývá, že u Městského soudu v Brně bylo podáno dalších 101
žalob, kterými se soudci Městského soudu v Brně, Okresního soudu
Brno-venkov a Krajského soudu v Brně domáhají rozdílu v platu a náhradě
výdajů za leden 2011, na nějž by měli – nebýt napadené právní úpravy –
nárok.
Věc byla zapsána pod sp. zn. Pl. ÚS 16/11 a jako soudci zpravodajovi připadla místopředsedovi Ústavního soudu Pavlu Holländerovi. O věci bude rozhodovat Ústavní soud v plénu, tj. všemi patnácti soudci.
Celý text návrhu je k dispozici
zde (581 KB, PDF).
Tomáš Langášek
generální sekretář Ústavního soudu