Aktuálně
Na této stránce naleznete chronologicky seřazené zprávy a oznámení Ústavního soudu, jimiž informuje širokou veřejnost i média o aktuálních rozhodnutích, připravovaných jednáních nebo jiných událostech, které souvisejí s jeho činností.
Výpis aktualit
Ústavní soud shledal část zákona o důchodovém pojištění protiústavní
Ústavní soud dnes veřejně vyhlásil nález sp. zn. Pl. ÚS 8/07
z 23. března 2010, jímž shledal ustanovení § 15 zákona č. 155/1995 Sb., o
důchodovém pojištění, zakotvující v nynějších výších tzv. redukční
hranice pro stanovení výpočtového základu procentní výměry důchodu,
protiústavním, neboť ve svých důsledcích a v kombinaci s ostatními
parametry a stávající konstrukcí důchodového systému negarantuje
dostatečně ústavně zaručené právo na přiměřené hmotné zabezpečení dle
čl. 30 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a vede
k neakceptovatelné nerovnosti mezi různými skupinami důchodových
pojištěnců.
Ústavní soud rozhodoval o návrhu
Krajského soudu v Ostravě, který projednává správní žalobu proti
rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení, jímž byl žalobci přiznán
od 1.2.2006 plný invalidní důchod ve výši 13.346 Kč měsíčně s
odůvodněním, že důchod je tvořen základní výměrou, která činí 1.470 Kč
měsíčně, a procentní výměrou, která činí 11.876 Kč. Tato procentní
výměra byla vypočtena z osobního vyměřovacího základu zjištěného za rok
1986 až 2005 ve výši 68.635 Kč. Žalobce napadl výši přiznaného důchodu i
při vědomí, že jeho výše byla stanovena v souladu se zákonem, a
poukázal na to, že celková výše důchodu činí pouze 19 % z jeho příjmu,
což nepovažuje za přiměřené hmotné zabezpečení. Poukázal na skutečnost,
že dle zpráv Ministerstva práce a sociálních věcí ČR činila v r. 2004
průměrná výše důchodu 44 % k hrubému průměrnému příjmu (k čisté mzdě 57
%), a na to, že výše jeho důchodu 13.346 Kč k příjmu 68.635 Kč (19 %)
zakládá naprostou nerovnost jeho osoby k ostatním poživatelům důchodu.
Krajský
soud v Ostravě se s žalobcem ztotožnil a navrhl Ústavnímu soudu zrušení
§ 15 zákona o důchodovém pojištění pro rozpor s čl. 30 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod. Podle ustanovení tohoto článku mají „občané právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti v práci, jakož i při ztrátě živitele“.
Krajský soud ve shodě s žalobcem tvrdil, že redukce příjmu pro výpočet
procentní výměry důchodu stanovená v tomto ustanovení jej znevýhodňuje a
zakládá jeho nerovné postavení.
Napadené ustanovení § 15 zákona o důchodovém pojištění v současné době (s promítnutím zvýšení částek nařízením vlády) zní:
Výpočtovým
základem je osobní vyměřovací základ (§ 16), pokud nepřevyšuje částku
10 500 Kč. Převyšuje-li osobní vyměřovací základ částku 10 500 Kč,
stanoví se výpočtový základ tak, že částka 10 500 Kč se počítá v plné
výši, z částky osobního vyměřovacího základu nad 10 500 Kč do 27 000 Kč
se počítá 30 % a z částky osobního vyměřovacího základu nad 27 000 Kč se
počítá 10 %.
Ústavní soud dospěl
k závěru, že napadené ustanovení se ocitlo v rozporu nejen s čl. 30
odst. 1 Listiny, ale též s čl. 1 a čl. 3 Listiny garantující rovnost
obecně i rovnost v základních právech zaručených ústavním pořádkem.
Protože jde o tzv. sociální práva, podmíněná zákonnou úpravou, má
zákonodárce poměrně široký prostor pro úpravu (volbu systému, nastavení
jeho parametrů, konstrukce dávek, podmínky výběru pojistného), avšak
nesmí si ani zde počínat zcela libovolně, musí ctít samou podstatu a
smysl základního práva na přiměřené hmotné zabezpečení a zejména
respektovat všeobecně platné principy rovnosti před zákonem a rovnosti
v základních právech.
Listina předpokládá
existenci takového systému zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti v
práci, který bude schopen poskytovat potřebným osobám hmotné zabezpečení
přiměřené. Podle Ústavního soudu přiměřenost hmotného
zabezpečení je nutno vyložit nejen s ohledem na schopnost uspokojit
z důchodové dávky životní potřeby jednotlivce tak, aby mu byla zaručena sociálně důstojná lidská existence,
ale též s ohledem na pojištěnce jako plátce spoluvytvářejícího finanční
zdroje, ze kterých je, resp. bude přiměřené hmotné zabezpečení
poskytováno. Ústavní soud nikterak nezpochybnil princip solidarity mezigenerační a v zásadě akceptoval i princip solidarity intragenerační (příjmové),
které jsou charakteristické pro nynější průběžný dávkově definovaný
důchodový systém, konstatoval však, že ani tyto principy, a platí to
zejména o principu solidarity intragenerační, v rámci tohoto důchodového
systému nemohou absolutně převážit a vést k praktické nivelizaci
důchodů, resp. že nemohou téměř úplně potlačit též princip ekvivalence, resp. zásluhovosti
z pohledu přispěvatele do systému důchodového pojištění, který nadto
působí stimulačně na zvyšování celkových příjmů systému. Jinak by to ve
svém důsledku vedlo již k neakceptovatelné míře nerovnosti mezi příjemci
důchodů s ohledem na nerovnost jejich příjmů, výše odvedeného
pojistného a výše důchodů, takže by již nebylo možné hovořit o přiměřenosti takového hmotného zabezpečení.
Ústavní
soud nemohl výši redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu
procentní výměry důchodu v napadeném ustanovení § 15 zákona o důchodovém
pojištění posuzovat izolovaně, nýbrž musel vzít v úvahu též širší
kontext konstrukce důchodového systému, vazbu mezi výší příjmů, výší
odvodů do systému (pojistného) a výší důchodů a konečně též účely, jichž
zákonodárce hodlal zavedením daného systému dosáhnout. Těmi byly na
straně jedné nivelizace důchodů v rámci prvního pilíře důchodového
zabezpečení podle zákona o důchodovém pojištění, na straně druhé
otevření prostoru pro diferenciaci důchodů v jiných pilířích, zejména
v systému penzijního připojištění.
Ústavní soud
dospěl k závěru, že deklarovaného cíle se zákonodárci nepodařilo
dosáhnout. V posuzovaném systému tak chybí vazba mezi deklarovaným cílem
a prostředky, které zákonodárce (neúspěšně) zvolil k jeho dosažení, což
nutně vede k závěru o neakceptovatelnosti nerovnosti mezi pojištěnci,
nerovnosti, kterou daný systém jak vidno produkuje. Ústavní soud
konstatoval, že „konstrukce ... zakotvující dvě redukční hranice ve stávajících výších, za existence systému odvodů do důchodového pojištění bez efektivního „zastropování“ [tím
je míněno omezení pojistného určitou výší příjmu, nad níž se již
pojistné neodvádí; v současnosti je to 72násobek průměrné mzdy, což je
omezení iluzorní], vytváří výrazné disproporce [nerovnosti] mezi výší
příspěvku do pojistného systému, výší příjmů a výší přiznané důchodové
dávky u části pojištěnců, čímž porušuje čl. 1 a 3 odst. 1 Listiny“.
Dnes
vyhlášený nález ovšem neruší kritizované ustanovení § 15 zákona o
důchodovém pojištění s okamžitou platností. Ústavní soud, vědom si
komplikovanosti problematiky revize nastavení parametrů stávajícího
důchodového systému, nebo dokonce zásadnější změny konstrukce
důchodového systému, odložil účinky svého rozhodnutí až do konce září 2011,
aby vládě a zákonodárci poskytl dostatečný prostor k promyšlení nové
právní úpravy, která vezme v potaz nejen ekonomické a sociální aspekty,
ale též ústavní principy. Na závěr Ústavní soud zdůraznil, že do té doby zůstává ustanovení § 15 i nadále aplikovatelným.
Soudcem
zpravodajem byla soudkyně Ústavního soudu Dagmar Lastovecká. Odlišné
stanovisko k výroku i odůvodnění uplatnili soudci Jan Musil a Jiří
Nykodým.
Úplné znění nálezu Ústavního soudu včetně odlišných stanovisek je k dispozici na tomto místě zde (268 KB, PDF).
Tomáš Langášek
generální sekretář Ústavního soudu